Tekenen maakt je blij!

Tekenen

Vroeger tekende ik vaak: van kleine figuurtjes op het notitieblok bij de telefoon, tot grote tekeningen met krijt en schilderijen. Ontspannend, en even met je gedachten bij je tekening. Ik teken niet veel meer. Te veel te doen te weinig tijd.

Maar Kleine R produceert elke dag genoeg kunstwerken om een museum mee te vullen. En dat al sinds ze anderhalf is. Ik vind alles mooi, en kan eigenlijk niets weggooien. Dus op zolder staan al twee uitpuilende mappen vol schilderijen, knipsels, tekeningen met pen en stift en plaksels. Alleen kleurplaten bewaar ik maar kort.

Vlinders en bloemen

Ze tekent elke dag en zit dan een tijdje stilletjes bij haar tafeltje. Wat mij laatst opviel: als ze boos of verdrietig is, gaat ze bijna altijd even tekenen. Of kleuren. Ik laat haar altijd lekker haar gang gaan. En ook al zou ik dat niet doen, ze hoort toch niet wat ik zeg. Gaat helemaal op in het proces van kleuren kiezen, nadenken en tekenen. Zelfs een beker met diksap en een koekje blijven onaangeraakt staan. En na een tijdje komt ze weer tevoorschijn, met een zonnig humeur en een nieuw kunstwerk.

kunst

En dat is niet verrassend. Uit onderzoek blijkt dat tekenen goed is voor een kinderhumeur. Dat staat in een artikel in psychologie magazine van deze maand. Het artikel van Jennifer Drake is hier terug te vinden. Door te tekenen vergeten kinderen hun zorgen, of hun slechte bui. Dat betekent natuurlijk wel dat het vooral helpt bij klein verdriet, en kleine tegenslagen. Maar ja, Kleine R (4) en Kleine M, zijn precies in de leeftijd dat ze af en toe wel wat afleiding kunnen gebruiken voor klein verdriet. Zoals een televisie die niet aanmag. Of een dichte snoeptrommel.

Paardje

Trouwens, de kunstwerken van Kleine R maken mij ook blij. Ze tekent nu alsmaar prachtige kleine paardjes. Soms met een hoorn. Soms met vleugeltjes. Er zit een tekening in mijn werkblok. En in mijn portemonnee zit een kleine tekening. “Voor jou mama, want je mist me vast heel erg op je werk”.

IMAG0362

Misschien moeten grote mensen ook wat vaker tekenen.

Een Reactie op “Tekenen maakt je blij!

Geef een reactie

