Borstvoeding: wat zijn de regels?

I make milkOp de wc, in de voorraadkast, in het kantoortje van de baas met een stoel voor de deur zodat niet iedereen binnen kan lopen, of in het kopieerhok. Nog steeds komen vrouwen die borstvoeding willen geven op hun werk in de meest obscure hoeken van het bedrijf terecht.

Laatst maakte ik een rondje door het gebouw. Er is grondig verbouwd. En ongemerkt liep ik door de ruimte die ooit de kolfkamer was. De laatste keer borstvoeding is inmiddels ruim anderhalf jaar geleden. Ik heb al eerder over borstvoeding en kolven geschreven. De laatste keer kolven kan ik mij niet herinneren. Maar ik kan me nog heel levendig herinneren dat ik een tijd lang gebruik maakte van een oud kantoortje om te kolven. Dat kan aan één kant afgesloten worden. Er zat aan de andere kant een deur die naar de zolder leidde. Die werd niet meer gebruikt, zo werd mij verteld. Dat bleek niet helemaal te kloppen toen er opeens een monteur uit te voorschijn kwam terwijl ik net klaar zat om te beginnen, met de kolf op zijn plek.

Kolf

Dat was dus de eerste kolfkamer, een wat muf maar verder prima kantoortje. Jammer dat het hok niet helemaal af te sluiten was en er monteurs in en uit liepen die bij de verwarmingsketel moesten zijn. De tweede kamer was een onverwarmd stuk gang, tijdelijk verbouwd tot kamer.  Een beetje bikkelen als het buiten -10 was. De derde kamer was helemaal perfect. Die kamer bestaat niet meer sinds de verbouwing.

flesjes

Wat zijn nou eigenlijk de regels voor borstvoeding onder werktijd

–          Je mag onder werktijd borstvoeding geven of kolven tot je kind 10 maanden oud is

–          Voor kolven of voeden mag je maximaal een kwart van de werktijd gebruiken.

–          Je werkgever moet voor een geschikte ruimte zorgen. En de ruimte moet afgesloten kunnen worden. Andere voorwaarden: verwarmd, hygënisch. Als dat niet kan, mag je zelf een plek regelen, of voor een voeding naar je baby toegaan

–          Tot 6 maandan na de bevalling hoef je geen overwerk te doen, of nachtdiensten te draaien

Heb je ook plichten? Nee, maar voor je werkgever zijn een aantal dingen wel handig

–          Als je tijdens je zwangerschap weet dat je voor een langere periode borstvoeding wil geven, is het prettig om dat op je werk te vertellen. En niet in het minst natuurlijk zodat de kolfkamer op orde is

–          Het tijdstip van kolven is iets wat misschien prettig is om te overleggen

Op deze site is veel informatie terug te vinden over het kolfrecht. En de regelgeving is terug te vinden op de website van het ministerie van sociale zaken.

Een Reactie op “Borstvoeding: wat zijn de regels?

  1. Helemaal mee eens wat betreft de kinderopvang puur om geld draait!en als je dan weet
    Dat de klaslokalen leeg zijn na 15 uur! Zou je zeggen huur een extra leerkracht in en geef
    Bijles of doe leuken dingen na 15 00 !!

Geef een reactie

