Als het buiten regent

IMAG0318

Kleine R kan zichzelf meestal prima vermaken. En ook Kleine M kan het best. Maar ze hebben er niet altijd zin in. Nou ja, ze vinden het gewoon vaak leuker om samen met papa of mama te puzzelen, tekenen, spelletjes te doen, voetballen en playmobilkastelen te bouwen. Snap ik best. Alleen wil ik af en toe ook even rustig op de bank zitten, met mijn krant, en een kopje koffie of thee. Volkomen onbegrijpelijk, vinden de kleine dame en heer. En als ik zeg “Nu wil ik echt even mijn krant lezen”, dan laten ze me welgeteld 30 seconden met rust. Best vermoeiend. Zeker als het buiten regent en we daarom de deur niet uitgaan.

Op zoek naar aanwijzingen

Met een kleine speurtocht zijn ze toch zeker een half uur zoet. Of een uur. Hangt er beetje vanaf hoe moeilijk je het maakt. En hoe goed je kan tekenen natuurlijk. Niet te  moeilijk maken, want dan haken de kinderen af! Kleine R is gek op speurtochten, dus voor haar mag het wel iets moeilijker. En Kleine M laat zich graag door haar enthousiast maken.

Tafeltje

En eigenlijk is het heel simpel: je tekent een aantal hele herkenbare dingen in huis. Zo kan je ook meedoen aan de speurtocht als je nog niet kan lezen.. Je begint met tekening 1 waarop te zien is waar de volgende aanwijzing is. Ik heb op tekening 1 onze grote oranje stoel getekend. En op de stoel, verstopt achter het kussen, was tekening 2 verstopt, met een afbeelding van het kindertafeltje.  Je kan het moeilijker maken door minder herkenbare voorwerpen te tekenen. Of door de briefjes beter te verstoppen, bijvoorbeeld achter een kussen, of achter het douchegordijn. En als je geen zin hebt om te tekenen, de afbeeldingen zijn prima online terug te vinden. Ik heb ongeveer twaalf tekeningen gemaakt.

Lamp

Ik had nog een schoencadeautje over: kleine lichtgevende dinosaurussen van de Hema. Die lagen op het einde klaar. Maar eigenlijk is iets lekkers, of een stickertje, of gewoon een dikke kus ook prima. Het gaat uiteindelijk om de speurtocht. En als je het handig aanpakt, lees je dan toch zoweer een katern van de krant uit. Of van je boek!

 Gevonden!

Kiind: verschillende tips voor het maken van wat langere speurtochten

Mens en samenleving: tips voor fotospeurtochten voor kleuters

En verschillende sites verkopen speurtochten voor kinderen. Even googelen.

Geef een reactie

