Op naar 2013!

Vuurwerk

Bij oud en nieuw denk ik aan oliebollen en appelflappen, tonijnsalade op geroosterd wit vierkant brood, samen triviant of hints spelen, kijken naar de oudejaarsconference, laat opblijven als kind (met een dutje tussendoor), samen aftellen met de televisieklok, champagne (of iets vergelijkbaars) om 12 uur, en dan snel naar buiten om familie en buren tussen de kruitdampen te feliciteren. En natuurlijk samen naar het vuurwerk kijken, met een sterretje in de hand.

Zo vierden wij altijd oud en nieuw. Rustig, thuis, en samen met familie en vrienden. En eigenlijk doe ik het nog steeds het liefst zo. Geen grote feesten, maar een gezellige avond met hapjes en spelletjes. Wij mochten, als we het redden, altijd laat op blijven. En toen we erg klein waren, gingen we naar bed, en kwamen mijn ouders ons wakker maken. Geweldig vonden mijn broer en ik dat. Wat een avontuur. Mijn vader met een lont (of een sigaar) in zijn hand, druk met het afsteken van de vuurpijlen. Mijn moeder met een blos op de wangen, gezellig lachend met familie, en met een glas rode wijn. Een grote schaal vol oliebollen, met poedersuiker als witte sneeuw. En appelflappen. Eigenlijk eet ik vaak maar één oliebol per jaar. En die is heerlijk. Elke hap doet mij denken aan alle jaarwisselingen die we thuis samen vierden. En inmiddels zijn dat er al heel wat.

Kleine R en Kleine M zijn nog maar klein. Maar als het even kan dan maken we ze toch wakker vlak voor 12 uur. Om samen vuurwerk te kijken, een oliebol te eten, en gelukkig nieuwjaar tegen iedereen te zeggen. Ik heb er hele goede herinneringen aan. En ik hoop zij later ook.

Tot nu toe zijn ze vooral erg onder de indruk van het vuurwerk. Kleine M. roept buiten als maar “ Zachtjes oversteken voor de vuurwerk!”. En hij bedoelt: “Voorzichtig zijn!”.  En Kleine R is een beetje bang voor de knallen. Bezorgd aait ze de poes die wegkruipt onder de tafel of achter de kerstboom. “Niet naar buiten gaan hoor, anders schrik je van de knallen en verdwaal je straks”, zegt ze, hem ernstig toesprekend. Ik hou helemaal niet van het geknal. Maar toch steken we wel morgen samen een sterretje af op ons balkon.

 Alvast een geweldig 2013!

4 Reacties op “Op naar 2013!

  1. Het klinkt heel gezellig. Wij haalden de sjoelbak altijd naar beneden en de tv stond ondertussen aan met een gezellige show op. Vanavond vieren we het lekker met z’n tweetjes. We gaan Colonisten van Catan eens proberen te spelen en ondertussen wat appelflappen eten.
    Fijne jaarwisseling!

      • Ik heb 19 appelflappen gegeten in anderhalve dag tijd. Het is maar goed dat het 1x per jaar is.🙂
        Bij ons is Colonisten van Catan ook blijven liggen.

  2. Pingback: – Op naar 2013! |·

Geef een reactie

