Een kindveilig huis…

Stopcontact

Zolang een baby tevreden glimlachend op het kleed ligt, met een rammelaar in zijn vingertjes, is er niets aan de hand. Maar zodra ze leren om zich om te rollen, is het tijd voor maatregelen. In het begin tijgeren ze wat aarzelend door de kamer, maar het duurt niet lang voor ze razendsnel heen en weer bewegen tussen de keuken, de boekenkast, en de planten. Dus ga je aan de slag met het beveiligen van stopcontacten, het wegwerken van snoeren, zware potten van hun wankelende krukje verwijderen, en niet te vergeten, het hoog wegzetten van de gieter met pokon.

En dan zijn er altijd een aantal dingen die je vergeet. Daar kom je pas achter nadat het één keer fout is gegaan. Het openmaken van het kastje waarin onze DVD-speler staat blijkt heel eenvoudig. Kinderlijk eenvoudig zelfs. Op zich niet zo’n punt, ware het niet dat ik altijd wat lui ben met het wegbergen van de DVD’s. Meestal ligt er een flinke stapel. En op een mooie dag was het kastje open, lagen alle twintig DVD’s uit hun hoesjes op de grond. Op een na, die mijn dochter van 1 enthousiast in haar mond had gestoken.

DSC_5028

Uiteindelijk komt het goed. Je hoeft echt niet alles op te ruimen. Voor Kleine R en Kleine M is het nu duidelijk genoeg dat ze niet zomaar aan de radio mogen komen. Of aan de DVD-speler. Of aan de computer. Toch staan de schoonmaakmiddelen op een plank waar ze er niet zomaar bij kunnen.

DSC_5026

Alleen laatst bleek dat we toch nog iets vergeten waren. Kleine R was naar de wc om te plassen. Toen ze na 10 minuten nog niet terug was en ik even ging kijken waar ze bleef, zat ze op de wc te lezen. Bij ons op de wc staan een aantal stripboekjes. Casper en Hobbes. Maar ook Fokke en Sukke. Erg grappig, die laatste. Maar absoluut ongeschikt voor een 4-jarige. Een aantal plaatjes zijn op zijn zachtst gezegd nogal expliciet. Helemaal niet aangedacht… Kleine R was net heel hard aan het lachen. “Dit vind ik zo grappig”, riep ze. “O ja?”, zei ik, terwijl ik mijn best deed om zo ongeinteresseerd mogelijk te klinken, en me zat af te vragen of ze de stripjes over het SM-congres al had gelezen. En diezelfde avond heb ik Fokke en Sukke naar zolder verplaatst, en er Guust Flater voor in de plaats gezet.

Zo, opgeruimd staat netjes…

IMAG0283

Geef een reactie

