Favoriete Sinterklaasliedjes

Ik weet het nog precies. Zingend voor de openhaard. Mijn schoen, en die van mijn broer, gevuld met een wortel. En een heleboel schoenen van mijn vader. Wij waren heel verontwaardigd natuurlijk. En vonden het dan ook helemaal terecht dat hij de volgende ochtend een bestraffend briefje van Sinterklaas had gekregen. Hij kreeg van ons natuurlijk wel een pepernootje als troost, omdat hij geen cadeautje kreeg. En van tevoren we zongen altijd een heel repertoire aan Sinterklaasliedjes.

Mijn favorieten? Dit is mijn top 5:

1) Zachtjes gaan de paardenvoetjes

2) Zie de maan schijnt door de bomen

3) Zie ginds komt de stoomboot

4) Sinterklaas kapoentje

5) Zwarte piet ging uit fietsen

Kleine R vindt Zwarte Piet ging uit fietsen het leukste liedje. En voor kleine M is het Zie Ginds Komt de Stoomboot. En J houdt het bij Zie de maan schijnt door de bomen. Dat komt natuurlijk door die ene onmogelijk zin ‘Makkers staakt uw wild geraas’: klinkt prachtig, maar totaal onbegrijpelijk voor een kleuter. En wij zingen altijd met zijn vieren bij de kleine schoentjes van M. en R. Waar natuurlijk ook cadeautjes inkomen.

Ik heb trouwens een beetje moeite met ‘Sinterklaas is jarig’. Op een of andere manier kan ik het liedje niet meer zingen zoals het hoort. Alleen de ‘niet-zo-keurige’ versie komt eruit…

Wat is jouw favoriete liedje?

Teksten van Sinterklaasliedjes vindt je hier!

Een Reactie op “Favoriete Sinterklaasliedjes

  1. Poe, het is wel een tijd geleden hoor dat ik SInterklaasliedjes gezongen heb. Ik denk toch dat Zie ginds komt de stoomboot mijn favoriet is. Rommeldebommel vond ik altijd een beetje eng vanwege het idee dat er iemand op zolder zou zitten.🙂

Geef een reactie

