Dé Baby Uitzetlijst voor Jonge Ouders

Je kent ze wel, van die handige babyuitzetlijstjes. Toen ik zwanger was van Kleine R, inmiddels 4, ben ik met een uitgebreid lijstje in de hand stad en land afgegaan om te zorgen dat ik ook echt alles in huis had. Ik heb zelfs verschillende lijstje samengevoegd om tot één zeer compleet overzicht te komen. Nu Kleine M twee is heb ik de meeste babyspullen opgeruimd. En er zijn verrassend veel dingen die ik eigenlijk nooit echt heb gebruikt.

 

  • Tummy Tub: belachelijk duur, je gebruikt ‘m alleen in de eerste weken. En dan misschien hooguit een keer per week. En soms helemaal niet. Ik ken eigenlijk niemand die na de eerste week de Tummy Tub nog heeft gebruikt. Een gewoon babybadje is echt meer dan voldoende…
  • Navelbandjes… Geen idee waar die voor zijn. Ze staan op elk lijstje. Ik heb ze voor geen van mijn twee kinderen ooit hoeven gebruiken. Echt onzin. Mocht blijken dat er een reden bestaat wanneer ze wel handig zijn, dan kan je ze altijd nog kopen. Ik heb ze weggegooid.
  • En op elk lijstje staan allerhande babyverzorgingsproducten. De meeste dingen heb je echt niet nodig. Met babyolie en babyshampoo heb je het belangrijkste in huis. Zelf heb ik nooit zeep gebruikt, na een paar weken wel badschuim in het badje.
  • Flanellen luiers. Nog nooit gebruikt. De hydrofiele luiers wel, die zijn heel handig. Daar heb ik er zelfs van bijgekocht, kan je er niet genoeg van hebben! Voor de flanellen luiers heb ik nog geen functie kunnen vinden
  • Als je borstvoeding geeft, heb je niet gelijk 4 flessen nodig. Je kan 1 klein flesje kopen, en de rest wanneer je het ook echt nodig hebt. En datzelfde geldt voor spenen.
  • Slaapzakjes: die gebruik je vanaf 3 maanden pas! En daarvoor niet omdat ze te groot zijn. En slaapzakjes die niet goed passen, zijn gevaarlijk. Kortom: ik zou even wachten met kopen!
  • Molton bedzeiltjes: hoef je echt niet te kopen. Sterker nog, op de verpakking staat dat je geen bedzeiltjes mag gebruiken tot je kind oud genoeg is om zelf te kunnen omdraaien. Ik gebruik bedzeiltjes vanaf dat mijn dochter zonder luier slaapt. Daarvoor heb je ze echt niet nodig.
  • Slaappakje: hang er een beetje vanaf wat je prettig vindt. Ik vind echt een enorm gedoe om hele kleine babietjes, die nog veel slapen telkens aan en uit te kleden. Kleine M en Kleine R sliepen daarom in hun gewone kleren. Min een broek ofzo. Pas vanaf 1 jaar, of anderhalf jaar gebruik ik slaappakjes.
  • Luieremmer. Wij hebben er één. Gekregen. Maar eigenlijk is het onzin. Zeker als je het zelf wil aanschaffen. Een luieremmer is duur, en de luieremmerzakken ook. Je kan net zo goed de luiers gelijk in de vuilniszak gooien.
  • Nagelschaartje: gebruik je pas vanaf 6 weken. Voor die tijd moet je de nagels met een vijltje kort houden.
  • Zinkzalf…. Nooit nodig gehad
  • Talkpoeder: nooit gebruikt. En trouwens, het wordt ook afgeraden om talkpoeder te gebruiken voor kleine babies. Dat heeft te maken met dat het inademen van talkpoederdampen schadelijk is voor babylongetjes
  • Vestjes met capuchon: staat niet op de lijstjes, maar zou ik niet kopen. Zolang kinderen vooral nog liggen, is zo’n capuchon heel onhandig en zit alleen maar in de weg!
  • Broekjes of pakjes met voetjes eraan: ik vond ze echt waardeloos. Mijn kinderen eindigde elke keer met twee benen in één pijp. En doordat ze niet goed zitten worden de voetjes koud. Doe mij maar goede sokjes!
  • Rare snotzuigertjes…Nooit gebruikt.
  • En eigenlijk doodzonde: die dure kinderwagen met wieg en wandelwagen. Die wieg gebruik je hoogstens 6 maanden. En daarna stap je over op de wandelwagen. Als je geld wil besparen, koop dan een goedkope wagen met wieg. De wandelwagen is veel belangrijker.

Maar er zijn ook echt onmisbare dingen:

  • Sudocreme: voor alles wat schraal is: van billetjes tot schrale plekjes op de armen en benen. Superhandig!
  • In de winter: goede warme voetenzak voor in het autostoeltje/maxicosi.
  • Een speen. Ik ben zelf niet tegen het gebruik van een speen. Sommige kinderen hebben een grote zuigbehoefte. Het hangt er vanaf hoe je erin staat. Ook met borstvoeding, als ze eenmaal goed drinken, mag een speentje. Onmisbaar met een speenkoord voor onderweg.
  • Wipstoeltje, handig ongeveer twee maanden, bijvoorbeeld om eten te geven. En leuk voor je baby, lekker rechtop met vanalles te zien!

Niet iedereen vindt hetzelfde handig, of prettig. Dit is mijn lijstje. Ik weet het, het is een gevecht tegen hormonen, want je wil alles hebben voordat de baby er is. Maar mijn advies is: koop niet alles gelijk, alleen wat je echt gelijk nodig hebt. Zonde van je geld. Zeker kleertjes. Maat 50/56 past vaak na een paar weken al niet meer.

Mijn uitzetlijstje:

  • Slapen
  • 1 wieg of ledikant: ik zou voor een normale maat babybed gaan, die kan je nog een tijdje gebruiken
  • 1 stevige matras
  • 2 molton onderleggers
  • 2 verchroomde kruiken (kan je vast van iemand lenen)
  • 2 kruikenzakken (een dikke sok kan ook!)
  • 2 dekentjes van wol en/of van katoen
  • 3 hoeslakens
  • 3 lakens
    Eten
  • 6 monddoekjes: hiervan hebben wij er zeker 20. 6 was bij lange na niet genoeg
  • 4 slabbetjes: en dat geldt ook voor de slabbetjes
  • 1 voedingskussen + 3 hoezen
  • 1 flessenwarmer- handig, maar opwarmen in een pannetje heeft water, of poeder aanmaken met heet water werkt net zo goed
  • 1 magnetron sterilisator- handig, maar ouderwets uitkoken in een pannetje kan ook prima!
  • 1 flessenborstel
    Bij flesvoeding
  • 4 zuigflesjes met 2 bijbehorende flessenspenen
    Bij borstvoeding
  • 2 voedings-bh’s
  • Een ‘boobietag’ – zodat je onthoudt bij welke borst je de laatste keer gebleven was. En geloof mij maar, dat vergeet je echt!
  • zoogkompressen
  • 1 kolf met bijbehorende bewaardoosjes of –zakjes voor de afgekolfde melk – pas nodig als je weer aan het werk gaat. Wel handig om voor die tijd te oefenen met een geleende of gehuurde kolf van de thuiszorg
  • 1 zuigflesje met 1 bijbehorende flessenspeen
  • 1 pak flesvoeding (voor het geval dat…)
    Verzorging
  • 1 aankleedkussen
  • 3 hoezen voor het aankleedkussen
  • 1 badje
  • 1 badstandaard
  • 1 badthermometer
  • 2 badcapes – handig, maar gewone handdoeken werken net zo goed
  • 6 zahte washandjes
  • 12 hydrofiel luiers (om je kindje na het bad mee af te drogen)
  • 1 digitale koorts thermometer met flexibele punt
  • 1 zacht haarborsteltje
  • 1 nagelvijltje. En eventueel voor later een nagelschaartje met afgeronde hoeken
  • verzorgingsproducten, zoals babyolie, babyshampo, sudocreme,
  • baby billendoekjes
  • 1 pak New-Born wegwerpluiers
    Kleding
  • 6 rompertjes maat 56/62 – niet te klein kopen! Dat is echt zonde!
  • 4 setjes kleding maat 56/62
  • sokjes
  • 2 mutsjes
  • 1 jasje (maat 62)
    Overig
  • 1 babyfoon
  • 1 verzorgingstas
  • 1 wandelwagen (inclusief regenhoes en parasol)
  • 1 autostoel
  • 1 voetenzak voor de autostoel
  • 1 reisbedje
  • 1 wipstoeltje – makkelijk als je begint met hapjes, ideaal om een baby in  te voeden omdat ze nog niet kunnen zitten.
  • 1 box met boxkleed – een box is vooral handig als ze wat groter zijn en kunnen omrollen. Als dan de deurbel gaat kan je ze met een veilig gevoel even in de box leggen. En het is leuk vanaf een maand of 3 met een mobile om naar te kijken.

Niet jouw ideale lijstje? Laat het weten als er iets bij moet, of iets eraf! Tip: vraag veel spullen voor je verjaardag, voor sinterklaas, voor kerst, als kraamcadeau. Dat scheelt weer een hoop, en dan weet je ook nog wat leuks om te vragen! Nog een tip: veel babyproducten, zoals commodes, bedjes, kasten en badjes zijn heel goed tweedehands te kopen. Ze worden zo weinig gebruikt, vaak zijn ze als nieuw. En andere tips zijn welkom! Andere uitzetlijstjes vind je bijvoorbeeld hier en hier.

5 Reacties op “Dé Baby Uitzetlijst voor Jonge Ouders

  1. Over de tummytub: ik heb twee kinderen en voor allebei heb ik hem heel lang gebruikt! Mijn jongste is 15 maanden en hij gaat er nog steeds in. Hij kan er lekker helemaal inzitten. Als je de tummytub tot een aangegeven randje vult zitten ze altijd precies tot hun halsje in het water. Ik vond de tt alleen de eerste weken onhandig of misschien een beetje eng. Ze zijn zo kwetsbaar nog en dan vond ik dat ze geen goede grip had.
    Zo zie je maar dat het toch nog anders kan.
    Een voetenzak heb ik trouwens nooit gebruikt. Een dekentje volstaat ook prima.
    Snotzuigertje kan veel verlichten bieden.
    Zinkzalf gebruik ik op dezelfde manier als sudocreme.
    Van de navelbandjes heb ik ook nooit begrepen waar die nou voor zijn!
    Heel handig bij moeizame/ pijnlijke borstvoeding zijn siliconenpads.

    • Grappig, dat er zoveel verschillen zijn. Mijn kinderen vonden het beiden niks. Die siliconenpads vind ik een goede tip!
      En ach ja, het is voor iedereen anders. Mijn lijstje is ook meer bedoeld om aan te geven dat je beter niet alles gelijk moet kopen. Maar ja, die hormonen he… Ik vond het heerlijk om hoogzwanger dingen op mijn lijstje te kunnen afstrepen😉

  2. Pingback: Het perfecte cadeau voor babies « Onant & Onijn·

Geef een reactie

