Op Mutsenjacht…

Eigenlijk ben ik niet zo’n strak georganiseerde moeder. Sommige mensen kopen een verjaardagscadeautje al een jaar van tevoren. Ik niet. Ik ben eerder zelfs een beetje chaotisch. Meer van de laatste-moment-cadeautjes. Badpakken koop ik altijd als het buiten warm genoeg is om te zwemmen. En pas als het buiten koud is, trek ik de mutsen tevoorschijn. En dit jaar pasten ze niet meer. Op de eerste echt koude dag probeerde ik de muts over de oren van Kleine R te trekken. “Au mama”, riep ze.  Helaas dus. En ik had ook geen mutsen meer liggen in de voorraad kinderkleding die heen en weer reist tussen vrienden en familie.

Deze past niet meer…

En deze ook niet…

De winkeljuffrouw keek mij verbijsterd aan, terwijl ik tussen de mutsen op zoek was naar de juiste maat. “Tjsa, mevrouw, als u een muts koopt wanneer het koud wordt, dan bent echt te laat. De mutsen liggen al sinds augustus in de winkel. En nee, ze worden ook niet meer geleverd”. Mijn mond viel open. Dit was twee weken geleden.

Dit was een kleinere winkel met kinderkleding, geen Hema of V&D. En bij alle vergelijkbare winkels is min of meer hetzelfde het geval. Niet alleen met mutsen. Ook met broeken, truien, schoenen. Ik koop nieuwe kleren voor mijn kinderen op het moment dat de oude niet meer passen. Een jurkje dat in augustus nieuw is gekocht, kan heel goed in november niet meer passen. Dus waarom kan je dan niet in de winter winterkleren kopen, en in de zomer zomerkleren? Ik snap er niets van.

Nu ik er over nadenk:  de afgelopen twee jaar heb ik geen enkele keer een jurkje voor Kleine R. kunnen vinden. Nooit de goede maat. Voor Kleine M. eigenlijk ook niet. En weet je wat? Ik begin er ook niet meer aan. Ik word er echt gek van: zomerkleren in de winter, winterkleren in de zomer. Terwijl je voor kinderen soms drie keer per seizoen nieuwe schoenen moet kopen. Bij de grote winkelketens is het nog wel de moeite, die hebben voldoende voorraad. Ik bestel voortaan alles wel via internet…

2 Reacties op “Op Mutsenjacht…

Geef een reactie

