Mijn kleine prinsesje

Een klein drama: de prinsessenkroon is kapot. Ik deed de verkleedkoffer open, en daar lag ‘ie, met een gebroken pootje. Ik zeg  ‘een klein drama’, maar voor sommige kleine mensen hier in huis is het een Heel Groot Drama. Kleine R. is al weken dagelijks Prinses R., wenst aangesproken te worden met majesteit, en trouwt elke ochtend met haar prins Bob Dylan. Ik vermoed enige invloed van opa bij dat laatste, maar goed.

Het verlies van de kroon is dan ook heel erg. Trillipje, dikke tranen biggelen over haar wangen. En ze fluistert ‘Mama, kijk nou, mijn kroontje is kapot. Hoe moet ik nou prinses zijn…’ Echt hartverscheurend. En gelijk een nieuwe kopen zit er niet in. De hele familie is ziek, en aan huis gekluisterd. Bovendien, geen idee wat zo iets kost. Ik stel voor om een nieuwe voor haar te maken, gehaakt met gele draad, dan lijkt het net een gouden kroon. Ze kijkt me bedenkelijk aan, en wijst op het bolletje knalrozen draad. Geen geel, maar roze dus.  Goed dan.

Ik heb op internet gespeurd en vond een leuk patroon via deze site . Ik moest even puzzelen maar ben er toch uitgekomen. Een roze voor haar en een gele voor haar broertje. Zodat hij kan meespelen. Soms wil ze zelfs met hem trouwen, als het dan echt moet. Met papa kan niet meer, want die is immers al met mama getrouwd.

Nou heeft ze in december een keer een plastic kroontje gekregen. Heel mooi, met lampjes. Maar wat schets mijn verbazing: de zilveren kroon met roosjes en roze lampjes ligt ongebruikt in de kast. Ze draagt eigenlijk altijd de kroon die ik voor haar heb gehaakt. En ik ben natuurlijk een enorm trotse mama.

Het haakpatroon is een meervoud van 10. Met 60 steken zijn er 6 punten op de kroon. Een kwestie van afmeten. De volgende maat is in dat geval 70 steken. Je kan ook uitgaan van zes punten op de kroon. In dat geval is de volgende maat bij 66 steken (6 keer 11).

Patroon

Ik heb zelf Phildar Coton 4,5-5 mm gebruik met 5 mm naald.

Afkortingen:
Ch – chain = 1 kettingsteek
Sc – single crochet = enkele haaksteek
Dc – double crochet = dubbele steek
Sc dec – enkele steek 1 minderen
St – steek
YO – yarn over = garen erover heen

Instructies:
Ch 60. Samenvoegen met sl st in the eerste ch, ch 1.
Ronde 1: Sc rond. (60 sc) Samenvoegen met slst, ch 1.
Ronde 2: Sc  rond. (60 sc) Samenvoegen met slst, ch 3.
Ronde 3: Gekruiste Dc rondom. (30 keer)
Ronde 4: Sc rondom (60 sc) Samenvoegen met sl st, ch 3.
Ronde 5: *Dc in de volgende 5 st, Puff st. *Herhaal van* rondom. (50 dc, 10 puff st) Samenvoegen met a sl st, ch 1.
Ronde 6: Sc rondom. (60 sc) Samenvoegen met een sl st, ch 3, keren.
Punt, rij 1: Gekruiste dc bij de volgende 10 st. (5 sets gekruiste Dc) Ch 1, keren.
Punt, rij 2: Sc minderen over 2 st, Sc minderen over 2 st, sc, sc, Sc minderen over 2 st, Sc minderen over 2 st. Ch 1,keren.
Punt, rij 3: Sc minderen over 2 st, Sc minderen over 2 st, Sc minderen over 2 st. ch 1, keren.
Punt, rij 4: Sc in eerste  st, ch 1, Puff st, ch 1, sc in laatste st.
Punt, rij 5: Sc minderen in the sc, puff and sc (chs overslaan). Afhechten.
Garen samenvoegen tot de laatste steek, ch 3.
Herhaal  rijen van de punt 1-5. Doe did 5 keer, met een total van 6 punten.
Eindjes wegwerken.

2 Reacties op “Mijn kleine prinsesje

Geef een reactie

