Sinterklaascadeaus

Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is hij terug in onze familie: Sinterklaas. We hebben lang de schijn op kunnen houden, maar vanaf het moment dat mijn ouders doorhadden dat mijn broer en ik bij het leger van ongelovigen waren gevoegd, vieren we kerst. We hebben een blauwe maandag surprises met gedichten geprobeerd. Ik was de enige die dat leuk vond. De Sint is nu weer terug. En eerlijk is eerlijk: met kleine kinderen is het een geweldig feest om te vieren.

Er valt me wel iets op. Ik blijf me verbazen over de dure cadeaus die mensen op hun verlanglijstje hebben staan. Tenminste, als ik zie waarmee reclame wordt gemaakt. iPad’s, iPhone’s, laptops, spelcomputers, dure merkkleding, grote Playmobil sets van over de 150 euro, en het houdt niet op. Alsof niet de halve wereld in crisis is. Ik meen toch echt ergens gelezen te hebben dat bijna iedereen dit jaar bezuinigt op de Sint-uitgaven. Om mij heen hoor ik genoeg mensen klagen, en schrappen in hun uitgavenlijstjes: abonnement eruit, minder vaak naar de kroeg, toch maar stoppen met roken? En over Sinterklaas: geweldig feest, maar dit jaar moet het toch allemaal een beetje minder.

Kennelijk een signaal dat door niet door iedereen wordt opgepakt. Als ik de krantenbijlagen van vorig weekeinde opensla, is het woord ‘bezuinigen’ niet het eerste dat mij te binnen schiet. Leuk voor de kinderen: een hobbelschaap van 320 euro, een lego robot van 324,99 euro, een speelhut van 288 euro. En wat dacht je van Philips HD TV van 1299 euro, een platenspeler met usb-uitgang  van 419 euro of een robotstofzuiger van 599 euro ‘voor hem’. En voor haar is er ook keuze genoeg, bijvoorbeeld een leren sleutelhanger van Balenciaga (175 euro), wollen armwarmers van Martin Margiele (155 euro) of een iPhonehoesje van MiuMiu (140 euro).

Wij vieren Sinterklaas met de familie. Iedereen koopt voor maximaal 15 euro een cadeautje voor elk kind. En daar kan je leuke dingen voor kopen. En wat het rare is, kinderen zijn dolgelukkig met veel kleinere cadeau’s. Een caleidoscoop, kost misschien een paar euro, en ze zijn er uren zoet mee. En na maanden is het nog steeds een favoriet. Boeken, autootjes, knutselspullen, spelletjes, het  hoeft echt allemaal niet zoveel te kosten. Hema, Ikea, Kruidvat, de wereldwinkel, Tiger en natuurlijk ook gewone speelgoedwinkels: ze barsten allemaal van de leuke cadeaus die niet meer dan 15 euro kosten.

Een aantal cadeausuggesties voor kinderen

Baby

Vormentrein Hema 9,95

Dierenboekjes, tussen de 1,50 en 10 euro

Knuffeltjes 2-10 euro

Blokken 5 euro (ikea)

Mobiel 5 euro (ikea)

Stapeltoren 5 euro (ikea)

Vormenstoof 6 euro

Peuter

Zaklamp Hema 2,50

Jip en Janneke Kwartetspel 3,95

Sinterklaas-cd van VOF de Kunst 6,95 (oa via bol.com)

Jip en Janneke cd Hema  5,95

Speeltent Hema 15 euro

Keukenservies 2-15 euro

Speelgoed etenswaren (stof, hout, plastic) 2 euro – 15 euro

Kleuter

Zaklamp Hema 2,50

Microfoon Hema 9,95

Chocolade alfabet Hema 2,50

Jip en Janneke Kwartetspel Hema 3,95

Keukenservies 2-15 euro

Speelgoed etenswaren (stof, hout, plastic) 2 euro – 15 euro

Pop Ikea 9,99 en poppenkleertjes 7,99 Ikea

Houten Blokkenhijskraan 10 euro (oa ikea)

Oudere kinderen

Honkbalhandschoen Hema 8,95

Wereldbol Hema 5,95

Keyboard Hema 15 euro

Telescoop Hema 15 euro

Microfoon Hema 9,95

Schatkistje met chocoladeletters Hema 3,90

Tweedehands games voor spelcomputer, kan voor 10 euro

Schoolbord (ikea) 15 euro

Leuke (bureau)lampjes 10-15 euro

Succes en veel plezier!

3 Reacties op “Sinterklaascadeaus

  1. Goeie tips! Het hoeft helemaal niet duur te zijn. Het is toch veel leuker om iets uit te zoeken waar ze lang mee zoet zijn zonder dat je een maandsalaris kwijt bent?

  2. Ik ben het helemaal met je eens. het is belachelijk hoeveel geld er wordt uitgegeven. (en wat een commercieel gedoe zeg!)

    Wij vieren op dit moment geen Sinterklaas. Maar doen wel een “kleinigheidje” met de kerst. We zijn in ieder geval met heel de familie samen. Dat is (zeker gezien de tijd van tegenwoordig) al heel wat meer waard dan een tv of nieuwe Iphone🙂

  3. Pingback: Favoriete Sinterklaasliedjes « Onant & Onijn·

Geef een reactie

