Meisjes dragen alleen jurken, mama!

‘Mama, ik wil die broek niet aan’, zegt mijn dochter boos. Ik zeg genuanceerd: ‘Lieve schat, het is buiten hartstikke koud, het is geen weer voor een jurk. Straks krijg je hele koude benen’. Dochter moppert: ‘Ik vind de kleur niet mooi, en ik houd niet van broeken’. En ze voegt er huiverend van afschuw aan toe: “Die broek is GRIJS!”. Ik zucht: ‘Je winterjurken zitten in de was’. Dochter duwt mij aan de kant, rommelt in haar kast en trekt een dikke jurk te voorschijn, die ik vakkundig had geprobeerd weg te moffelen. ‘Deze wil ik aan’.

Een discussie met een meisje van 8? Nee hoor. Dit is een herhalend ochtendritueel met mijn kleine meid van drieëneenhalf. Ik heb geen idee of dit voor alle peuters geldt, maar mijn dochter heeft een zeer uitgesproken smaak als het gaat om wat ze aandoet. Ik kan hoog springen, of laag springen, maar een broek weigert ze aan te doen. Oké, ik ben groter en sterker, en als ik haar in de houtgreep hou, dan denk ik dat het me wel lukt om die broek over haar billen te trekken. Misschien.

En dan heb ik het nog niet eens over de kleur. Waar het als 2-jarige bij kleine R zeer hoopvol begon met aquablauw en knaloranje, is er inmiddels maar één kleur eenzaam aan de top: knalroze. En dan ben ik nog blij dat ze minder enthousiast is over de zoete pastellerige kleuren roze, want daar krijg ik echt kippenvel van. Absoluut taboe: grijs, zwart, bruin en donkerblauw. Ze kijkt me vies aan als ik haar een blauw shirt aan wil doen. ‘Dat is een jongenskleur , mama’. Nou ja zeg.

En echt, van mij kan ze het niet hebben. Ik had als klein meisje een enorme hekel aan alles dat ook maar neigde naar roze. En jurken, die droeg ik niet. De laatste foto van mij met jurkje is gemaakt van mij als 2-jarige toen ik bruidsmeisje was op het huwelijk van mijn oom. Mijn moeder heeft ook gelijk danig misbruik gemaakt van de situatie en mij in een soort Hollie Hobbie jurk gehesen. Maar verder kwamen er bij mij geen jurken en rokjes in.

Laatst zaten we op de bank. J. paste een shirt dat ik voor hem had meegenomen. Kleine R ziet het shirt, houdt het omhoog en duwt het tegen J’s borst. “Het staat je prachtig papa”, zegt ze glimmend. Het rare is dat ik eigenlijk nooit ga winkelen met haar. Ik heb geen zin om pashokjes in en uit te rennen met twee kleine kinderen onder mijn arm. Natuurlijk moet ze wel eens wat passen. Maar ja, dat moet elk kind wel eens toch? Maar daar kan het toch niet vandaag komen, of wel?

Kleine R. mag nu van mij ’s ochtends uit twee setjes kleding kiezen. En ik probeer het nog wel, maar  de broek wordt het nooit. Laatst moest ze een vestje aan over de jurk, omdat het anders te koud was. Dikke tranen rollen over haar wangen terwijl ze zegt: “Maar mama, dat wil ik niet, dan kan je mijn mooie jurk niet meer zien”. Toch het vestje aangetrokken, en de wereld was te klein. De tranen bleven maar stromen terwijl ze haar boterhammetje at. Je zou bijna medelijden krijgen. Het belooft nog wat, want als het echt koud wordt, dan gaat die broek wel degelijk aan. Ik ben al druk met het bedenken van de juiste strategie. En ik draag inmiddels zelfs af en toe een jurk. En heel soms zelfs roze. De goede invloed van kleine R?

2 Reacties op “Meisjes dragen alleen jurken, mama!

  1. Ten eerste dankjewel voor je bezoekje op mijn blog. Uiteraard was ik meteen benieuwt wie er langs kwam.

    Het extrame roze is voor mij ook zeer onbekend, vind het wel leuk dat je dochtertje echt alleen jurkjes wil dragen, al zal dit met ouder worden wel minder worden.

    Heel leuk geschreven

  2. Toen ik klein was droeg ik veel jurkjes, maar ik was van blauw en zeker niet van het roze. Daarna ben ik snel overgegaan op de broeken. Inmiddels wissel ik het netjes af en af en toe zit er zelfs wat roze bij😉
    Ik vond een maillot altijd verschrikkelijk, vindt je dochter dat dan minder erg dan een broek?

Geef een reactie

