Wat kost kinderopvang vanaf januari?

Weet jij al wat je meer gaat betalen aan kinderopvang vanaf januari 2012? Ik heb het net uitgerekend. Ik zit er al maanden tegen aan te hikken. En met angst en beven heb ik alles ingevuld. Spiekend tussen mijn vingers op het knopje ‘bereken maandlasten’ geklikt.

Tsja. We gaan er 75 euro per maand op achteruit. Minder dan ik gevreesd had, maar toch, 75 euro is een hele klap voor een gezin met twee kleine kinderen. Voor mij loont het in ieder geval om te blijven werken. Gelukkig, want ik doe het graag. Maar het loont zeker niet om van drie naar vier dagen te gaan, terwijl ik dat eigenlijk wel op mijn lijstje had staan om op mijn werk te bespreken. En helaas heb ik geen werk waarbij ik meer kan thuiswerken, of flexibel werken.

En om mij heen hoor ik veel geluiden van andere vader en moeders,  die door de stijgende kosten van de afgelopen jaren het tot nu toe nèt gered hebben. Maar straks, vanaf januari 2012, is dat nog maar de vraag. De premies voor de ziektekostenverzekering stijgen, de bijdragen voor de nuon en waterbelasting gaan omhoog, de gemeentelijke belastingen stijgen, en ook voor boodschappen tel je steeds meer neer terwijl je boodschappenwagen niet voller is. Het is toch verontrustend dat als je wil bezuinigen op je dagelijkse boodschappen, je het best over kan stappen op fastfood. Verse groenten en fruit? Dat is onbetaalbaar…

Kortom: wij gaan aan het bezuinigen. Te beginnen met Sinterklaas, en kerst. Sorry Sint.

Er is een handige rekenmodule terug te vinden op de website van het nibud.

4 Reacties op “Wat kost kinderopvang vanaf januari?

  1. Het is zeker triest dat ongezond eten goedkoper is dan gezonde dingen, zoals verse groenten en fruit! Misschien moeten we ons es gaan verdiepen in hoe we geld kunnen verdienen met onze blogs. Zwitsal en Olvarit staan misschien wel te springen!🙂

    • Ik wilde het nog een keer uitrekenen wat het ons eigenlijk kost al dat fruit elke week. Groot afnemers van appels, madarijnen, bananen kiwi’s. Nog niet aan toegekomen, maar staat nog op mijn lijstje!

  2. Ik heb geen kids, maar ik kan me de frustatie van werkende ouders goed voorstellen. Als ik drie kinderen zou hebben, dan is thuisblijven goedkoper dan gaan werken. Dat is toch raar?

Geef een reactie

