Knuffels!

Dit zijn ze nou: Onant en Onijn. Mijn dochters favoriete knuffels, toen ik een tijdje geleden het plan opvatte om dit blog te beginnen. Onant is inmiddels uit het bed verbannen naar de kast. En Onijn heet geen Onijn meer, maar gewoon Konijn.

Konijn is onvervangbaar. Zonder Konijn slaapt kleine R. niet. Af en toe wordt ze ’s nachts in paniek wakker. ‘Mama, mama, mama!!!! Ik ben mijn konijntje kwijt. Help, Help, Help!’ Meestal ligt hij gewoon aan de andere kant van het kussen, of naast het bed op de grond.

Het is een raadsel waarom nou juist die ene knuffel  wordt uitverkoren. Kleine R. heeft een grote stapel knuffels, allemaal gekregen bij haar geboorte.  Een aantal is verhuisd, naar opa en oma. Een aantal staat bovenop de kast omdat ze niet geschikt waren voor hele kleine kinderen. En dan blijven er toch zeker nog een stuk of tien over. Na een grove selectie door papa en mama (één konijn in plaats van drie, één beer in plaats van vier) blijven er toch nog een stuk of tien kandidaten over. En in het begin doen ze allemaal mee aan de grote stoelendans. Ze beginnen in de kast. Dan promoveren ze tot ‘in de kast, maar onderdeel van de knuffels die we ’s avonds welterusten zeggen’. Soms komen ze dan bij kleine R. in bed. En dan zijn ze opeens weer terug in de kast.

Merk, naam, nummer en verkrijgbaarheid: angstvallig heb ik dat van alle knuffels opgeschreven. Denkend aan het verlies van mijn eigen knuffel. Die bleef echt overal achter: op de markt, op feestjes, bij familie. En mooi dat we desnoods een uur weer terug reden als we hem vergeten waren. Want zonder knuffel sliep ik echt niet, aldus mijn ouders. Vandaar misschien mijn obsessie met de verkrijgbaarheid. Stel dat ‘ie kwijt raakt, ik moet er niet aandenken. Maar van alle knuffels van kleine R. waren in ieder geval  tweelingen beschikbaar.

Even voerde Zep het peloton aan. Zep hoort bij het boek De liefste Zep van Nicolle van den Hurk. Prachtige knuffel en ook een heel leuk boek. Echt een aanrader. We hebben het een tijdje veel voorgelezen. Het verhaal gaat over een meisje dat jarig is. Ze maakt een tekening van de knuffel die ze het liefste voor haar verjaardag wil, maar de tekening raakt kwijt. Van al het bezoek krijgt ze prachtige knuffels, maar die ene zit er niet bij. Tot oma komt. De tekening bleek niet kwijt. Oma had ‘m geleend en heeft een prachtige knuffel nagemaakt. Hij heet Zep. Door het verhaal was hij een favoriet. Kleine R noemde haar knuffel een tijdje Zep, daarna werd het Fifi, en toen Pipi, en daarna zat hij opeens toch weer in de kast.

Een tijdje later lagen de kleine rode poes en mijn oude knuffel Onkie bij kleine R in bed. Onkie lag oorspronkelijk nog bij mijn hoofdeinde, maar op een dag viel haar oog op de blauwe handpop en opeens was hij weg. Ik vond ‘m terug in kleine R’s bed. Maar ook Onkie en de rode poes verdwenen uit het bed. Ze raakte tussen de matras en de spijlen van het bed. Kleine R. miste ze niet. En na tijdje hoefden ze ook niet meer terug te komen.

Even leek het alsof een van de boerderijdieren het zou winnen. Mevrouw Koe, mevrouw Schaap en mevrouw Varken zijn bijna twee jaar lang onderdeel van het avondritueel geweest. ‘Welterusten mevrouw Koe’, en een kusje. ‘Welterusten mevrouw Varken’, en een kusje. ‘Welterusten mevrouw Schaap’, en een kusje. Alle drie de mevrouwen kampeerden af en toe in bed. Maar nooit meer dan dat.

Konijn heeft gewonnen. Zodra we het in de gaten kregen, hebben we een extra konijn gekocht. Dat viel nog niet mee, de knuffel was nergens meer te vinden in de goede maat en kleur. Uiteindelijk, op vakantie in Zeeland, vonden we er een weggestopt in een winkel met positiekleding. We hadden niet zoveel moeite hoeven doen. Wij zagen het verschil niet, zeker niet nadat we ze samen gewassen hadden. Maar voor kleine R was het duidelijk. Van de ander moest ze niets hebben. Nog steeds niet. Ander Konijn, want zo noemt ze hem, ligt nu bij kleine M in bed. En ook hij moet er niets van hebben. Hij heeft liever zijn doekje. Arm Ander Konijn.

Knuffel kwijt? Probeer:

www.knuffelkwijt.com

www.pluchegezocht.nl

www.knuffelsite.nl

www.knuffelcentrale.nl

6 Reacties op “Knuffels!

  1. Zo te zien wordt er goed mee geknuffeld😉
    Ik moet eerlijk zeggen mijn knuffelvis (geen grapje!) ook mee op vakantie en uit logeren gaat. Maar ja na meer dan 15 jaar knuffelen zijn we dan ook onafscheidelijk.

  2. Tsja, zo ben ik mijn eigen knuffel verloren in een hostel in Parijs toen ik achttien was. Die ging dus ook altijd overal mee naar toe. Weliswaar was het een tweede versie, gemaakt zodat nummer 1 (die uit elkaar viel van ellende) met pensioen ging. Maar ik was er toch aan gehecht geraakt. Ach ja, ik hoop maar dat ‘ie bij een lief frans kindje terecht is gekomen😉 Gelukkig wilde mijn oma daarna nog wel een Onkie 3 voor me maken, en die is er dus nog steeds!

  3. Oh wat een herkinnen, ook in dit verhaal🙂
    Zowel bij mij als bij de kleine…. Grote problemen als er niet geknuffeld kon worden met nijn (in mijn geval) of met Raffie (in het geval van de kleine..)

Geef een reactie

