Kinderboekenweek

Hoera! Het is kinderboekenweek. Ik kan weer uitgebreid uren rondhangen in de kinderboekenwinkel zonder dat mensen rare dingen van mij denken. Ik heb gisteren samen met mijn dochter van 3 een poging gedaan, maar het was waanzinnig druk. Volgens de verkoopster is de eerste zaterdag van de kinderboekenweek voor hen de drukste dag van het jaar. En dat was te merken. Zelfs voor mij, een die-hard kinderboeken liefhebber, was het te druk.

En boeken zijn mijn vrienden. Ik kan er tientallen noemen die mijn steun en toeverlaat waren toen ik opgroeide. Ik zou nooit één favoriet kunnen noemen; het zijn er zoveel. Ronja de Roversdochter en De gebroeders Leeuwenhart van Astrid Lindgren, Hasse Simonsdochter van Thea Beckman, De zevensprong van Tonke Dragt, De kleine kapitein van Paul Biegel, De avonturen van De Vijf van Enid Blyton. Enzovoort.

Ik had vroeger thuis helemaal niet zoveel boeken. Boeken waren duur. En daar was geen geld voor. Dus we gingen bijna elke week naar de bibliotheek om een stapeltje boeken uit te zoeken. Sommigen gingen telkens weer opnieuw mee naar huis. Zoals De Zevensprong, en De gebroeders Leeuwenhart. Ik verslond ze. Stiekem ’s avonds in bed lezen, snel het lampje uit als mijn ouders naar bed gingen. En snel weer aan als ik dacht dat ze sliepen. Of met een zaklamp onder de dekens. Dekbedden waren nog niet uitgevonden denk ik.

Eens per jaar mochten mijn broer en ik een boek uitzoeken. En dat was tijdens de Kinderboekenweek. Ik kon er een heel jaar naar uitkijken. Mijn broer maakte het niet zo veel uit. Ik heb nog geprobeerd om hem voor mij een boek te laten uitzoeken, en zo met een dubbele buit naar huis te gaan. Helaas, daar trapten mijn ouders niet in… Die wisten natuurlijk dondersgoed dat hij niet om lezen gaf. En het valt wel op als een jongetje van 7 een boek voor een kind van 10 uitzoekt natuurlijk. Trouwens, als ik mazzel had, dan gingen we apart nog een keer met oma, en dan kwam ik toch nog met een tweede boek thuis.

bron: http://booklabyrinthbath.blogspot.com/2010_09_01_archive.html

Ik heb nu de vervelende eigenschap om echt alle boeken die ik leuk vind te kopen. Stom natuurlijk, want er zijn er genoeg die je nooit meer dan een keer leest. En de ruimte is ook beperkt. Er staat nu al in elke kamer een boekenkast. Zelfs een kleintje op de wc. Het houdt een keer op. Maar mijn grootste liefde, dat zijn kinderboeken. Een aantal van mijn eigen favorieten staan inmiddels in de kast. Maar de boekenliefde van kleine R. lijkt net zo groot te zijn als die van mij. Dus heel regelmatig zoeken we samen wat nieuws uit.

Ik heb eerder geschreven over boeken die wij graag voorlezen (hier en hier). Jip en Janneke blijft een favoriet die we regelmatig lezen. Maar er zijn ook wat nieuwe boeken. Kleine R. heeft op haar verjaardag het grote boek van Liselotje gekregen. Maandenlang hebben we niets anders gelezen en kleine R. kent de eerste alinea van elk verhaaltje uit haar hoofd.

‘Liselotje is een meisje

en ze woont in een paleisje

in een land hier ver vandaan

waar heel veel paleisjes staan’

Ze zegt het zo snel dat het bijna niet te verstaan is. Ze kent bijna alle verhaaltjes uit haar hoofd. Ze zijn allemaal op rijm over alledaagse dingen als plassen op het potje, een verjaardag vieren, leren fietsen en naar groep 1 gaan. Met leuke tekeningen. Makkelijk toegankelijk. Een aanrader voor kleine meisjes.

Kleine R. is er nu een op uitgekeken en we hebben drie nieuwe favorieten. Heel populair sinds de vakantie is het Gouden Boekje Muis aan zee van Peter Pontiac die we op vakantie in Noord-Holland hebben gekocht. Het gaat over Muis die vakantie heeft en een dagje naar het strand gaat. Hij beleeft spannende avonturen: hij gaat zwemmen, eet een ijsje, zoekt schelpen, ziet een kwal, gaat vliegeren en valt uiteindelijk in slaap als de zon onder gaat. Mooie tekeningen in prachtige kleuren. Kleine R vindt het prachtig. En dat snap ik best, want je vakantiegevoel komt gelijk weer terug.

Daarnaast hebben we een nieuw boek: Het Muizenhuis Sam en Julia van Karina Schaapman. Een prachtig boek met pagina grote foto’s van het muizenhuis dat Schaapman zelf gebouwd heeft als decor voor haar kinderboek. Op elke foto is veel te zien. Je ontdekt elke keer iets nieuws. Erg leuk. Het enige nadeel vind ik dat het vooral korte verhaaltjes zijn. En het zijn er niet zo veel. Kleine R. wil graag lange verhaaltjes; het muizenhuis vindt ze geweldig, maar als tussendoortje.

De onbetwiste nummer één is nu Het Sprookjesboek van de Efteling en heel specifiek de verhalen over Roodkapje en over de Wolf en de Zeven Geitjes. Ze kan er geen genoeg van krijgen. Het leuke aan het Efteling boek is dat de sprookjes zijn aangepast en beter geschikt zijn voor jonge kinderen. Veel sprookjes zijn bijzonder bloederig en griezelig. Ik weet niet of iemand het oorspronkelijke verhaal van Assepoester wel eens heeft gelezen, of van de kleine zeemeermin? Het bloed spat van de bladzijden. Maar zelfs in aangepaste versie hebben J. en ik het toch nog wel eens moeilijk. Sommige stukken moeten we weglaten. Kortom: het vraagt wat creatief voorlezen. Maar ik geloof dat kleine R wel van griezelige verhaaltjes houdt…

Ook onze kleine M houdt trouwens erg van boekjes. Gonnie het gansje van Olivier Dunrea vindt hij prachtig. Het heeft mooie dikke bladzijden zodat hij er zelf in kan bladeren. Ik zie op de website staan dat het vanaf 2 jaar is, maar wij lezen die boekje al vanaf 6 maanden voor. Ook kleine R vond ze erg leuk. En kleine M heeft een nieuw boekje gekregen van opa en oma. De vogels en de dieren van Marion Billet. Echt geweldig. Prachtige tekeningen en door op een knopje te drukken hoor je het geluid dat het dier maakt. Het is een mooi subtiel geluid. En makkelijk voor kleine vingertjes om te bedienen. Kleine M heeft het al helemaal door en kan rustig een kwartier met het boekje spelen. Echt een aanrader!

Kortom: komende week is het nog kinderboekenweek en grijp je kans! En als je in de kinderboekenwinkel of de bibliotheek komt, vraag dan gelijk naar de Voorleesgids 2011. Daarin staan hele leuke tips voor boeken voor kinderen tot 6 jaar. Voor kinderen vanaf 6 jaar is er de Kinderboekenmolen.

O ja, en steun de kleine boekwinkels, zoals deze en deze

Binnenkort meer over de favoriete boeken hier in huis!

 

Geef een reactie

