Kolven voor beginners (of niet?)

Een klein kantoortje op zolder. Met een koelkast, lamellenvoor de ramen, een deur die van binnenuit op slot kan, en een luie stoel. Dat is de kolfkamer op mijn werk waar ik de afgelopen maanden vele uren heb doorgebracht.  Al bladerend door een tijdschrift, of terwijl ik op nu.nl aan het lezen ben.

Nu is het afgelopen. Het kolven zal ik niet missen. Echt prettig is het toch nooit. Het voelt kunstmatig. En je denkt tijdens het kolven: ‘Nou, zo zal een melkkoe zich zo ongeveer voelen’. Op mijn telefoon heb ik altijd een recente foto bij de hand. Dat helpt. Want misschien dat niet iedereen dat weet, maar kolven is echt geen kwestie van de kolf aan je borst zetten en pompen maar. Het zit echt tussen de oren. Als je gestrest, gehaast, of gewoon niet in de juiste stemming bent, komt er geen druppel. Ik doe mijn ogen dicht, denk aan kleine M. (bij voorkeur als hij huilt) en concentreer mij op het stromen van de melk. En als alles goed gaat, voel je een soort tinteling. Dat betekent dat het gelukt is. Maar vanzelfsprekend was het bij mij  in ieder geval niet. Je moet echt je best doen.

Ik geloof echt in borstvoeding. Niet koste wat het kost. Het is gezond, tenminste als de moeder niet rookt en drinkt. En het beschermt tegen allerlei allergieën. Maar het is ook prettig. Het is toch een bijzonder moment als je lekker ontspannen met je baby aan je borst rustig op een stoel zit, met een zacht muziekje op de achtergrond, of ’s ochtends en ’s avonds in bed. Het is echt iets wat je maar heel even mee maakt. Meestal is het na een aantal maanden afgelopen.

En nog een voordeel van borstvoeding: binnen de kortste keren ben je terug op je oude gewicht. De zwangerschapskilo’s vliegen er af. De truuk is natuurlijk om ze eraf te houden op het moment dat je stopt. Maar goed.

Kleine R heeft uiteindelijk een jaar lang borstvoeding gehad. En M ruim 9 maanden. Hij is een luie drinker, waardoor de borstvoeding snel terugliep toen er een aantal voedingen kwamen te vervallen. De kraamverzorgster vertelde mij destijds dat jongentjes wel vaker luie drinkers zijn. Hij viel op een gegeven moment zelfs af. Dat was voor mij het signaal om te stoppen. Trouwens, misschien maar goed ook dat ik ben gestopt. Hij beet al af en toe zonder tanden. En nu heeft hij echt tanden…

Eigenlijk heb ik maar van één ding spijt. Ik had veel eerder een dubbele kolf moeten aanschaffen. Ik heb met kleine R. altijd een Medela Swing gebruikt. Een elektrische enkele kolf. Heel fijn ding, maar tjonge jonge wat was ik elke keer lang bezig. Zeker een uur. Die kolf ging in de eerste maand kapot. Ik moest een nieuwe kopen. Via marktplaats heb ik een Medela Pump in Style gekocht. Een elektrische dubbele kolf. Dat had ik eerder moeten doen. Binnen een kwartier klaar. Dat komt vooral doordat je melk sneller op gang komt. En omdat je natuurlijk in één keer klaar bent. Wat een openbaring!

Tips voor bij het kolven:

– Zorg voor een goede kolf!

– Eerst naar de wc! (en handen wassen!)

– Zorg voor een ruimte waar je je geen zorgen hoeft te maken  over mensen die onverwachts binnen komen (want dan blijf je je er druk over  maken)

– Foto van je baby bij de hand (of helemaal mooi, een  filmpje met geluid)

– Zet alles klaar voor je begint, zodat je niet halverwege  hoeft te onderbreken. Denk ook aan doekjes om eventueel het een en ander schoon  te maken.

-Telefoon uit!

– Voor je begint: ‘adem in, adem uit’, echt even tot rust  komen. Ik kon zelf in het begin helemaal niets erbij doen. Ook geen tijdschrift  lezen. Ik moest me echt concentreren, maar dat gaat na een tijdje makkelijker

– Zorg voor een goede koeltas of koelkast waar je de gekolfde melk kan bewaren

– Heb je een plek in de buurt waar je alles kan schoonspoelen?

Informatie over borstvoeding:

Kenniscentrum borstvoeding

Samenwerkende borstvoedingsorganisaties

Een Reactie op “Kolven voor beginners (of niet?)

  1. Pingback: Borstvoeding: wat zijn de regels? « Onant & Onijn·

Geef een reactie

