Lellebellerige kinderkleding

Sorry hoor, misschien ligt het aan mij. Maar waarom is veel meisjeskleding vanaf maat 98/104 zo ontzettend lellebellerig? Ik voel me echt een beetje een ouderwetse muts als ik in het kledingrek sta te kijken. Ik rommel wat tussen de jurkjes, schortjes en shirtjes. Spaghettibandjes, ultrakorte rokjes, veel bloot, veel blingbling, en teksten die ik niet echt toepasselijk vind voor een 3-jarige. “Fuck you”, “Hot Babe”… Ik hoor het mijn dochter al vragen. “Mama, wat is Fuck you?”. Ik geloof niet dat ik zin heb om dat nu al uit te leggen.

Dus ik schuif al fronsend de knalroze jurkjes, lila rokjes, en glitterrokjes aan de kant. Mijn wenkbrauwen schieten omhoog als ik weer een idiote tekst voorbij zie komen “Shake that booty”, of zoiets…

Oké, ik geef onmiddellijk toe, ik vind eigenlijk dat meisjes tot een jaar of acht ook niet in een badpak horen. Wat is dat nou voor onzin. Als je geen borsten hebt, kan je toch zeker lekker gewoon een zwembroek aan. Een bikini of een badpak is echt overbodig in maat 104. En dan heb ik het nog niet eens over in mijn ogen helemaal belachelijke kledingstukken voor peuters en kleuters, zoals strings, bh’tjes en glitterschoenen met een hakje. Waarom zou je in hemelsnaam een string of een bh’tje willen kopen voor je dochter van 3? Het is niet alsof het arme kind later niet al genoeg in een rol wordt gedrukt.

En wees nou eerlijk, kinderen worden snel genoeg volwassen. Het is echt maar heel even, een seconde op de eeuwigheid, dat je kan genieten van de kinderjaren. Je knippert met je ogen en het is voorbij. Die jaren dat ze nog echt heel klein, schattig, onbedorven en ongeremd zijn. Voor je het weet staat je dochter voor je neus en vraagt of ze aan de pil mag. En ik heb eerlijk gezegd helemaal niet zo’n haast. Kinderen moeten gewoon kind kunnen zijn. En dingen kunnen dragen waarin ze kunnen rennen, klimmen, springen, in de modder stampen, en al die andere dingen doen die kinderen horen te doen op die leeftijd. Trouwens, zonder twijfel zijn er genoeg moeders van dochters van negen of tien jaar oud die zich hetzelfde afvragen. Want ook voor grotere kinderen moetje toch gewoon leuke kleren kunnen kopen.

Als je geen lellebellerige kleding wil, dan kost het veel moeite om met een beperkt budget toch wat te vinden. Persoonlijk baal ik ervan dat leuke, stoere kleding niet gewoon betaalbaar is. Een mooi kleurig jurkje, een stoer meidenshirt, het hoeft niet duur te zijn. En het hoeft al helemaal niet eeuwig mee te gaan. Na één seizoen zijn ze er toch uitgegroeid. En om die reden moet het ook niet al te prijzig te zijn. Er zijn een heleboel Deense merken met geweldige kinderkleding. Alleen moet je daar een hele dikke portemonnee voor hebben. Doodzonde. Gat in de markt.

Of misschien moet ik toch maar een naaimachine kopen en zelf kinderkleding gaan maken….

Leuke, stoere merken kinderkleding: – Kik KidMoonkidsImps en Elfs Smafolk King Louie 4FunkyFlavoursDanefaeHjorthKidscaseLouielouisMini Nümph Mini Rodini MoloSnoozy

En als iemand nog tips heeft (vooral voor minder kostbare, leuke kinderkleding), ik hoor het graag!

2 Reacties op “Lellebellerige kinderkleding

  1. je lijkt onze dochter wel en gelukkig is dat zo!!!
    je hebt helemaal gelijk en ik raad je aan dan die deense kleding te kopen dan gaan wij hieraan bijdragen want tot aan mijn pensioen zitten we ruim in de middelen.
    geef roos maar een keer mee met ons en zeg ons waar we moeten wezen.
    jam&jap

Geef een reactie

