Was Annie maar 100 geworden!

Vandaag is het precies 100 jaar geleden dat Annie M. G. Schmidt is geboren. Zelf maakt ze haar bijzondere jubileum niet meer mee, ze is in 1995 overleden. Wat een bijzondere vrouw, en wat jammer dat mijn dochter haar niet meer in het echt meemaakt. Maar niet getreurd, want ze laat een grootse erfenis achter die toch minstens een plank in de boekenkast in beslag neemt!

Ik ben zelf opgegroeid met Jip en Janneke, Pluk en Abeltje. Zie ook mijn eerder blog over Annie, hier en hier! Pluk was mijn favoriet, maar ook de verhalen van Jip en Janneke staan in mijn geheugen gegrift. Zoals het verhaaltje waarin Jip en Janneke op een regenachtige dag van moeder plaatjes uit tijdschriften mogen knippen. En als alle plaatjes zijn uitgeknipt, dan gaan ze verder met de mooie plaatjesboeken uit de boekenkast. Ik moet er weer hard om lachen, als ik het verhaal aan mijn dochter voorlees.

Dat die verhalen zo’n indruk hebben gemaakt, ontdekte ik pas toen ik ze zelf weer ging voorlezen. De meeste heb ik gewoon onthouden! En dat is echt niet mijn sterkste punt, dingen onthouden! Ik snap ook best waarom ze zo populair zijn. Jip en Janneke zijn hele echte kinderen: ze huilen, ze lachen, ze vallen en doen zich pijn, ze zijn ondeugend en vaak ook gewoon ronduit stout. Dat in tegenstelling tot moderne peuter- en kleuterhelden als Dora en Diego. Dora en Diego zijn zo vreselijk braaf, je wordt er gewoon misselijk van… Mijn kleine R. lacht vaak hardop mee als ik voorlees over Jip die in de sloot valt en zijn schoenen vies maakt, of die niet met poppen wil spelen, of die een verrekijker van Janneke meepikt (Janneke vindt er toch niets aan).

De Jip en Janneke cd van de Hema, met liedjes van Annie M.G. Schmidt is ook mateloos populair. De miesmuizers, de wim-wam reus, en drie ouwe ottertjes: kleine R. zingt ze allemaal mee. Maar het allerleukst vindt ze toch Dikkertje Dap. Daar dansen we dan ook met zijn allen op!

Illustratie van Wim Bijmoer, bron plaatje dbnl

Voor de liefhebber, de tekst van Dikkertje Dap
door Annie M.G. Schmidt

Dikkertje Dap klom op de trap ’s morgens vroeg om kwart over zeven
Om de giraf een klontje te geven
Dag giraf zei Dikkertje Dap weet je wat ik heb gekregen
Rode laarsjes voor de regen
’t Is toch niet waar zei de giraf
Dikkertje Dikkertje Dikkertje Dikkertje ik sta paf

O giraf zei Dikkertje Dap ik moet je nog veel meer vertellen
Ik kan al drie letters spellen
ABC is dat niet knap ik kan ook al bijna rekenen
Ik kan ook mooie poppetjes tekenen
Lieve deugd zei de giraf
Kerel kerel kerel kerel ik sta paf

Zeg giraf zei Dikkertje Dap mag ik niet ‘ns even bij je
Stiekem van je nek afglijen
Zomaar eventjes voor de grap denk je dat de grond van Artis
Als ik neerga heel erg hard is
Stap maar op zei de giraf
Stap maar op en glij maar af

Dikkertje Dap kwam van de trap met een griezelende grote stap
Op de nek van de giraf
Zette Dikkertje Dap zich af
Daar gleed hij met een vaartje
Tot het einde van het staartje

Roetsj, boem, auw!

Dag giraf zei Dikkertje Dap
morgen kom ik toch weer hier met de trap
(Morgen kom ik toch weer hier met de trap)
Morgen kom ik toch weer hier met de trap
(Morgen kom ik toch weer hier met de trap)

Geef een reactie

