Een computer vol foto’s

Mijn harde schijf staat vol. Duizenden foto’s van de afgelopen jaren. Het begon met een tiental foto’s in 2004. En daarna nam het aantal elk jaar toe. Ik heb ze al een aantal keer verplaatst: van de ene harde schijf naar de andere. Die paar foto’s elk jaar, ik had het best onder controle.

Tot de geboorte van kleine R. Elk lachje, elk gaapje, elk hapje en elk vastgepakt speeltje, alles staat op de foto. Vanaf het moment dat ze werd geboren, staan er maandelijks een paar honderd foto’s op de computer. Eerst alleen ingedeeld per jaar, maar inmiddels ook per maand. Anders is het onmogelijk om ook maar iets terug te vinden.

Kleine R. vindt het geweldig om samen op de computer foto’s te kijken. Vinger op de knop. Klik. Klik. “mama, was ik toen nog klein, net als M, en dronk ik toen uit jouw borst? Toen was ik klein en M groot, he mama?”. Kijken op de camera zelf vindt ze net zo leuk. Geroutineerd zet ze helemaal zelf de camera aan en bladert door alle foto’s, op zoek naar het incidentele filmpje, want dat zijn haar favorieten.

Maar eigenlijk vind ik het jammer dat de foto’s alleen op de computer staan. Toen ik nog een analoge camera had, stapelden de pakjes foto’s en negatieven zich op in de kast. Inplakken gebeurde af en toe, en meestal was ik dan bezig met de foto’s van een aantal jaren geleden. Nu is het niet anders: de foto’s stapelen zich op, op mijn computer.

Kortom: tijd voor een foto-album. Keus genoeg online, maar de prijzen lopen erg uiteen. De consumentenbond  heeft niet zo lang geleden onderzoek gedaan en noemt een aantal redelijke sites: webprint  en snapfish.Maar na wat eigen onderzoek ben ik op de website van blurb gekomen. En ik ben erg tevreden met mijn eerste boek: mooie matte kaft, dik papier, goede kleuren, scherpe afdrukken en bovendien, de prijs is meer dan redelijk. Inmiddels ben ik al bezig met mijn derde fotoboek, maar op een of andere manier is het wegwerken van de stapel foto’s nog ver weg!

 

NB. Mocht iemand goede ervaringen met een fotowebsite hebben, suggesties zijn welkom!

2 Reacties op “Een computer vol foto’s

  1. Als je tevreden bent met Blurb zou ik het lekker daarbij houden. Dan hou je ook dezelfde soort boeken. Ik ben zelf een aantal jaar geleden begonnen met het Kruidvat en tot mijn eigen verbazing was ik daar zeer tevreden over. Nu heb ik een bon van Printkiosk gekregen en ook deze site werkt prima en het boek ziet er mooi uit.

    Succes met je komende fotoboeken!

    • Dank je wel! Je hebt helemaal gelijk, daar had ik nog niet aan gedacht! Het is wel leuk om dezelfde soort boeken te hebben. Nou ja, vier boeken gehad, nog zeker tien te gaan😉 Ik loop een beetje achter…

Geef een reactie

