Taart!

 

Niet alleen de traktatie is dit jaar zelf gemaakt, maar ook de taart. Dat is al 3 jaar zo, maar om nou te zeggen dat de eerdere versies echt een succes waren…Niet echt.  Maar dit jaar was het anders: eindelijk is het gelukt: een geslaagde lekkere verjaardagstaart!

Eerlijk is eerlijk, ik heb donderdag tot half een ’s nachts tot mijn oksels in het beslag en in de slagroomvulling gestaan. En vrijdag weer, want ook voor het feestje hadden we een taart nodig. En ik heb het gevoel dat ik serieus moet bijkomen na 4 dagen verjaardagsfeestjes. J is namelijk twee dagen na kleine R. jarig. Geweldige planning, niet waar?

Mijn recept komt uit het boek Taart! van Petra Achtien. Petra Achtien heeft een winkel met taartdecoraties in Utrecht, De Tafel van Achtien. Maar op de website van De Leukste Taarten zijn ook lekkere recepten te vinden.

De recepten zijn op zich niet al te ingewikkeld. Je moet er een beetje handigheid in krijgen. De truuk is wel om alle materialen te pakken te krijgen. Natuurlijk kan je alles online bestellen, onder andere hier.  Even googelen levert nog veel meer webwinkels op! Maar de ingrediënten zijn ook te vinden bij de Albert Heijn en de Hema (strooisels), Dille&Kamille (vormpjes) en, vreemd genoeg, bij Pipoos (marsepein, fondant, kleurstof, enz).

En hoe moeilijk is het nou: luchtige cake bakken, doormidden snijden, jam erop met stevige slagroom en frambozen, dan de bovenkant er op en decoreren. Klaar is Klara. Ik heb zelf een light jam gebruikt van Hero, die is tenminste niet zo zoet. En frambozen uit de diepvries. De cakejes zijn gewone vanillecakejes met een beetje citroenrasp. Ik heb ook geprobeerd om ze te vullen. Dat pakte niet goed uit: er komt geen mooie kop op en dat maakt het decoreren moeilijk. De taart en de cakejes waren heerlijk. En zo’n goede kok ben ik echt niet!

Nu kan ik met een gerust hart volgend jaar gewoon een taart bestellen.

Of misschien toch niet…

Geef een reactie

