Kinderhumor

Soms vergeet je het per ongeluk, maar niet alle volwassenenhumor is aan kinderen besteed. En niet alle kinderhumor aan volwassenen natuurlijk, maar daar heb ik het nu even niet over.  Kleine kinderen nemen alles letterlijk. Dus je moet echt oppassen wat je zegt!

Afgelopen zondag zijn wij met zijn vieren uit wandelen geweest samen met mijn broer, zijn vrouw en hun dochter. Prachtig weer. Heel even leek het alsof het al lente was. En de meisjes hebben heerlijk lopen rennen over een zandpad dwars over de heide.  Met elk een takje en een steen in elke hand.

We wandelden aan de westkant van Park Veluwezoom. Geen dier gezien natuurlijk, behalve honden. En heel veel fietsers, wandelaars en hardlopers. Maar ze zijn er wel: konijnen, Schotse Hooglanders, herten, en nog veel meer.

Mijn broer is een geboren entertainer, en met een geweldige impressie van een doorgedraaide die-hard natuurvorser maakte hij mij in ieder geval aan het lachen. Op zijn knieën, wroetende door het zand, zei hij opeens: “En dan ziet u hier duidelijke sporen, en uitwerpselen. En als ik dan even proef *smak, smak*, hmmm ja, hier is duidelijk een *noemt een exotisch dier* geweest…” En hij zet zijn professor-gezicht er bij op. Erg grappig.

Gelukkig lagen er geen echte uitwerpselen. Want kleine R. had het hele verhaal heel serieus genomen, zeker omdat haar grote held oom G het vertelde. En voor we haar konden tegen houden, rukte ze wat grassen uit de grond en stak ze in haar mond. Ze wilde net als haar oom proeven wat voor een dier er was geweest. Dat leek haar een prachtig trucje! En ik kan haar geen ongelijk geven. We moesten allemaal lachen. Kleine R. keek heel beteuterd.

Toen we even later echte konijnenkeutels tegenkwamen, EN paardenvijgen, heb ik mijn broer toch nog even heel streng aangekeken.

En een memo voor later: het barst hier van de bosbessen! Dat is iets om te onthouden voor juli, als de bosbessen rijp zijn.

Geef een reactie

