Zeg Roodkapje waar ga je henen….

Elk kind vindt verkleden leuk. En daarvoor heb je meestal niet eens een heel duur pak nodig. Ik vond verkleden vroeger geweldig. Mijn broer en ik hadden samen een clownspak, een indianenpak, een cowboypak en allerlei oude jasjes, jurken, tasjes, handschoenen en hoeden van mijn ouders.

Vooral mijn moeder had mooie, spannende accessoires waar ik eindeloos mee kon spelen. Glimmende witte handschoenen, prachtig als ik een prinses was. Haarpinnen, kettingen, een oude zonnebril, een leren jasje, een hippiejurk, een hele sjieke jurk (om barones te spelen) en niet te vergeten alle medaillons, ringen en sjaaltjes. De oude camera van mijn vader, de verrekijker, de tropenhelm, het indische zwaard, de sarong en de koffer met accessoires voor de microscoop waren ook populair!

Maar mijn ouders waren echte hippies met een heel spannende kledingkast. Niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk, want het was een geweldige verstopplaats. Het duurde echt jaren voor mijn broer me daar kon vinden met verstoppertje.  Vergeleken met hen is mijn kledingkast vreselijk saai. Ik heb wel een aantal interessante kettingen, vindt R.  Maar voor de rest…

Vandaag vierde het kinderdagverblijf carnaval. Alle kinderen mochten verkleed komen! Ik kwam er gelukkig op tijd achter, dus ik heb twee weken de tijd gehad om wat bij elkaar te sprokkelen. Het is toch rot als jouw kind als enige in gewone kleding komt. Maar ja, wat is nou leuk voor een meisje van bijna 3? Je verkleed je toch eigenlijk het liefst als iemand die je bewondert. En wie is nou mijn dochters held, Opa en mijn broer G. even niet meegeteld. En hoe kom je aan leuke verkleedkleren? En zeg nou niet ‘zelf maken’, want tijd is een schaars goed met een peuter van bijna 3 en een baby van 5 maanden…

Kinderverkleedkleren in de feestwinkel zijn hartstikke duur! Dat ontdekte ik tot mijn grote schrik toen ik bij de carnavalswinkel kwam. En over de meer betaalbare pakjes, zoals die van de Hema, ben ik niet zo te spreken. Het pietenpak heeft kleine R. welgeteld één keer aangehad en het elastiek in de pijpen en rond het middel is al geknapt. De stof is een slechte kwaliteit vilt die op een paar plekken is doorgesleten. Kortom: echt eenmalig gebruik, en dan vind ik 10 euro toch wat prijzig.

Gelukkig is tweedehands best het een en ander te vinden. Ouderwets op de rommelmarkt of via marktplaats. Van mij hoeft het niet gloednieuw te zijn. Ik geef toe: ik ben een klein beetje doorgeslagen. Ahum. Ik vond zo’n mooie ouderwetse koffer. Ideaal als verkleedkist. En ik zag het al helemaal voor: lekker rommelen, samen verkleden, hartstikke leuk! Een prinses, een clown, een indiaan, een chinees pakje, een ridder, een brandweerman, een dokter, een ninja, een lieveheersbeestje, een elfje en nog allerlei leuke hoedjes, handschoentjes en tasjes. Het kan allemaal. En allemaal voor een appel en een ei gekocht, tweedehands via internet en op de rommelmarkt.

Maar voorlopig speel ik er meer mee dan kleine R. Ze kijkt me aan alsof ik gek ben geworden als ik alle hoedjes probeer, met foute jaren 70 zonnebrillen. “Doe maar weer af, mama”, zegt ze met een zucht. “Zullen we een boekje lezen?”. Toch wilde ze uiteindelijk wel heel graag verkleed naar het kinderdagverblijf. Mijn enthousiasme werkte aanstekelijk. Maar al dat ingewikkelde gedoe hoefde van haar niet zo. Een klein capeje en een mooi rieten mandje, en het kostuum was af. Roodkapje, dat moest het worden. Want Janneke (uit Jip en Janneke) gaat ook verkleed als Roodkapje. En ze ziet er ook heel schattig uit. En dat voor maar een paar euro… Gelukkig zijn de verkleedkleren op de groei gekocht en kan kleine M. ze straks ook nog aan!

NB Voor degene die zelf een Roodkapjemanteltje wil maken (en dat was ik eerst zelf echt ook van plan) en die handig is met een haaknaald, op ravelry zijn leuke capejes te vinden. Bijvoorbeeld de baby girl’s cape  van Perci Paulsell.

Leuke Linkjes

Marktplaats (goedkope tweedehands verkleedspullen)

Artoek (betaalbare mooie verkleedkleren)

’t Maanfabriekje (prachtig maar prijzige verkleedkleding)

4 Reacties op “Zeg Roodkapje waar ga je henen….

  1. Pingback: Het perfecte cadeau 3.0 « Onant & Onijn·

  2. Twee kleintjes en één groot kind altijd een goed publiek voor een verkleedkist. Vind het ook heel moeilijk om op de groei te kopen en toch niet te veel geld uit te geven dus steek ik heel veel in leuke accessoires. Die kun je dan wel weer bij de carnavalsshops kopen!

  3. Leuk he die kleintjes en hun verkleedkunsten. Bij mij wordt ook ieder weekend weer alles uit de kist getrokken en er komen iedere keer weer de mooiste creaties uit🙂

Geef een reactie

