Tandenpoetsliedje

Die peuterpubertijd valt me over het algemeen erg mee. Meestal kan ik hartelijk lachen om alle rare fratsen van onze ondernemende, dwarse, lieve, schattige, eigenwijze en bij vlagen onmogelijke peuter. Natuurlijk niet hardop en waar ze bij is… Maar af en toe verschijnt opeens een klein monstertje dat het toch echt te bont maakt. Bij het weggaan bij familie of vrienden, bij het naar bed gaan, bij het avondeten. Opeens is het monstertje daar en schreeuwt keihard ‘Nee, dat wil ik niet!’. Meestal heb ik het redelijk onder controle.

Maar bij het tandenpoetsen….ik dacht toch echt even het onderspit te delven. Het was een hel die 3 maanden heeft geduurd, maar het is een wonder, we hebben het gered. Inmiddels is het al weer een tijdje geleden, ik  heb het verwerkt en ik kan er weer over praten zonder in huilen uit te barsten, ha! Het is geen wonder dat het slecht is gesteld met de peuter en kleutergebitten

Ik ben behoorlijk door het stof gegaan om het uiteindelijk op te lossen. We poetsen vanaf dat onze kleine R. tanden kreeg al twee keer per dag. Dan is dat in ieder geval duidelijk. Natuurlijk had ik van tevoren bedacht dat ik misschien een krappe millimeter zou toegeven, maar zeker niet meer. Dat werd een ruime centimeter. Het vervelende was: hoe strakker ik bij mijn standpunt bleef, hoe meer kleine R. er tegen in ging.

Ik begon met lichte dwang toen van de een op de andere dag het tandenpoetsen een Kwestie werd: haar stevig vasthouden en dan poetsen. Dat werkte niet. Blauwe plekken wil je toch vermijden. Toen liet ik mij verleiden tot omkoping: ‘Als je nou je tanden niet poetst dan ga je zonder verhaaltje naar bed!’. Erg dom. Het enige resultaat was een hele verdrietige hyperventilerende peuter. Helemaal overstuur. En het duurde vervolgens uren voor ze sliep.

De enige oplossing was om er toch een beetje in mee te gaan. Dus, voet bij stuk op een punt: elke dag twee keer tandenpoetsen ‘no matter what’. En voor de rest dacht ik: maak het maar leuk, desnoods ga ik op mijn hoofd staan. Ik ben begonnen met het Tandenpoetsliedje. Dat werkte in eerste instantie geweldig. Een maand lang heb ik twee keer per dag Het Tandenpoetsliedje
gezongen, op de maat van Vader Jacob. ‘Tandenpoetsen, tandenpoetsen, allemaal, allemaal. Lekker tandjes poetsen, lekker tandjes poetsen, mooi en schoon, mooi en schoon’. Maar na vier weken was de formule uitgewerkt…

Misschien was ze omkoopbaar met een mooie tandenborstel, en leuke tandpasta? De leukste tandenborstel die ik kon vinden: Oral B peutertandenborstels met Poeh, Tijgetje, Iejoor en Knorretje. En Nijntje tandpasta van Elmex, en Jip en Janneke tandpasta van de Hema. Elke dag kiezen we de tandpasta en de tandenborstel. Alleen, op een of andere manier poetsen we na een tijdje met twee soorten tandpasta en twee verschillende tandenborstels. Soms zelfs 3 verschillende. Zucht.

En ik word een beetje truukjesmoe… Ik heb een tijdelijke terugval: kind in de houtgreep, flink poetsen, chanteren met verhaaltjes. En natuurlijk werkt het niet.

Kleine R. is op dat moment helemaal vol van het verhaaltje (en de DVD) van Nijntje in de dierentuin. Elke keer benoemen we alle dieren en doet zij enthousiast alle geluiden. DE oplossing voor het tandenpoetsen. ‘Lieverd, doe eens een leeuw na’. ‘Wraaaaaahhh’, brult kleine R. (met wijdopen mond, snel de kiezen doen). En wat doet een poes? Miaaaaaaaaaauw (achterin, boven, onder). En doe eens een paardje! ‘Hiiiihiiiihiiiiii’ (buitenkant, zijkanten, voortanden). En dan nog wel opletten dat je twee minuten poetst!

Het werkt als een trein: elke avond gaan we alle dieren van de dierentuin af. En we eindigen met het paardje. Natuurlijk gebruiken we nog steeds twee soorten tandpasta. En mag ze elke avond kiezen of ze met Tijgetje of met Poeh wil poetsen. En ik poets na met de andere tandenborstel. Al met al heeft het 3 maanden geduurd.

Op naar het volgende strijdpunt: het avondeten…

NB: wat handige links over tandenpoetsen:

Een Reactie op “Tandenpoetsliedje

  1. Pingback: Poppenkast! « Onant & Onijn·

Geef een reactie

