Feestelijke vlaggetjes

Eigenlijk heb ik geen tijd om allerlei dingen te maken. Ik zie online hele leuke kinderkleding, makkelijk om te maken, origineel en het kost ook nog eens bijna niks. Maar ja, ik zou hoe dan ook eerst moeten leren naaien… En dan ook nog eens tijd hebben om alles ook echt te maken. Dat krijg ik niet voor elkaar. Ik weet het, er zijn supermoeders die er hun hand niet voor omdraaien. Kleine R en kleine M zullen het alleen met mij moeten doen. En ik denk dat hun papa ook niet zo geweldig overweg kan met de naaimachine.

Heel af en toe maak ik wel eens wat. Zoals deze vlaggetjes. Het vervelende is dat ik er natuurlijk altijd te laat aan begin, en de avond voor de verjaardag nog tot laat bezig ben om het af te krijgen. Deze feestvlaggetjes zijn stiekem ook niet helemaal af (rara wat is er nog niet af). Het is een simpel patroon en het ziet er leuk uit als ze eenmaal hangen. Echt heel feestelijk!

Het patroon is geïnspireerd op de vlaggetjes van Crochet with Raymond  en Loretta Grayson  en voor het patroon hier. Ik kwam de links tegen op deze website. Uiteindelijk heb ik het aangepast en kwam per vlaggetje op het volgende patroon:

  1. - Round 1 – Chain 5, 3 dc in First ch, ch3, 4 dc in same place, ch 3, 4 dc in same place, ch3, join with sl in top of First 5 ch, 3 sl in next 3 dc, then change colour
  2. - Round 2 – 1 st in corner, then ch 3, 3 dc in same place, ch 3, 4 dc in same place, ch 1, 4 dc in next corner, ch 3, 4 dc in same place, ch 1, 4dc in next corner, ch3, 4 dc in same place, ch 1, join, 3 sls, change colour
  3. - Round 3 – 1 sl st in corner, ch 3, 3 dc in same place, ch 3, 4dc in same place, ch 1, 4 dc in next corner, ch 1 * 4dc in next place, ch 1, * 4dc in next corner, ch 3, 4dc in corner, ch 1, 4dc in next space, ch 1, repeat from * once, join, 3 sl st in next 3 dc, change colour
  4. - Round 4 – 1 sl st in corner, chain 3,4 dc in same corner, *ch 1, 4dc in space, ch1, 4 dc in space, ch 1, 4dc in corner, ch 3, 4dc in same space, repeat after * once, ch 1, 4dc in space, ch 1, 4dc in space, ch 1, change color
  5. - Round 5 – sl st in dc, ch1, then 1 sc in same stitch, 1 sc in next 3 dc, 5 sc in corner, 1 sc in next 4 dc, 1 sc in next ch1-space, continue around, working 1 sc in each dc and in each ch1-space. In next corner: 1 hdc, 1 dc, 1 htr, 1 dc, 1 hdc, then continue in same manner as before, next corner 5 sc,then continue as before, join with sl st.
  6. - Round 6 (edging): sl st in next 3 sc, sl st in next 5 sc in the corner, 2 sl st in next two sc, *ch 3, sl st in 1st ch, sl st in next 5 sc *,  repeat from * to * until you reach the next corner, in corner 2 sl st in next 2 sc, ch3, sl st in 1st ch, sl st in next 5 sc, repeat again from * to * until you reach next corner, then sl st until you reach the start again, FO.

Sorry voor de Engelse termen, maar ik heb het online geleerd en werk alleen met Engelstalige patronen. Dit is een Amerikaans patroon! Het is ook het eerste patroon dat ik opschrijf, dus ik hoop dat het klopt. Laat het even weten als er fouten inzitten!

Ik heb twintig driehoeken gemaakt. Om de vlaggenlijn af te maken: ch 50, sc in alle sc van het vlaggetje (let op, niet in de sl st!), ch 12, dan weer sc in elke steek van het vlaggetje, ga zo door tot ze allemaal aan elkaar vast zitten, eindig met ch 50, keren, en sc in alle steken. En dat laatste heb ik dus niet meer gedaan. Eigenlijk was ik van plan om er meer te maken, zodat ik de hele kamer er mee kan versieren. Maar ik vind één vlaggenlijn bij het raam feestelijk genoeg.

Geef een reactie

